دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ «digital marketing» از ابزارها و کانال‌های دیجیتالی مثل شبکه های اجتماعی، وب سایت و ایمیل در راستای دستیابی به اهداف کسب و کار استفاده می‌کند.
 
به عبارت ساده‌تر کلیه اقدامات بازاریابی که در فضای دیجیتال و به منظور دستیابی به اهداف کسب و کار صورت می‌گیرد تا پیام شما را به بیشترین تعداد مخاطب ممکن برساند، دیجیتال مارکتینگ است. 
 
امروزه خریداران ما بیشترین زمان خود را در اینترنت سپری می‌کنند، بنابراین بهترین مکانی که می‌توانیم با آن‌ها ملاقات داشته و ایشان را به خرید تشویق کنیم همین فضای مجازی است.
 
در عصر ارتباطات دسترسی به مخاطبان بیش از هر زمان دیگری ساده شده‌است، ابزارهای دیجیتال سبب شده هرلحظه بتوانید با مشتری ارتباط برقرار کرده و با او در تماس باشید. دیجیتال مارکتینگ دارای بخش‌های مختلفی است که فرآیند ارتباط با مشتری را کانالیزه کرده و تعریف می‌کند.
 
دیجیتال مارکتینگ
 
تعریف بازاریابی دیجیتال 
بازاریابی دیجیتال از طریق ابزارهای دیجیتال مثل اینترنت مخاطبان هدف را شناسایی کرده و در بستر لوازم دیجیتال که ممکن است آنلاین یا غیر آنلاین باشد به تبلیغ محصول، معرفی برند و بررسی رفتار مشتری می‌پردازد.
 
مشتری همه چیز یک کسب و کار است و بازاریابی دیجیتال بیش از شیوه بازاریابی به این امر تاکید دارد و می‌کوشد از طریق تحلیل رفتار مشتری به شناخت سلایق و خواست‌های او دست یابد. 
 
هر چه دیجیتال مارکتر به تعداد بیشتری از مشتریان هدف دسترسی پیدا کند و بتواند آن‌ها را جذب و به خرید تشویق کند در انجام کار خود موفق‌تر خواهد بود.
 
دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب و کارها قابلیت اجرا دارد. فرقی نمی‌کند در شرکت خود چه محصول یا خدماتی را ارائه می‎کنید، دیجیتال مارکتینگ ابتدا به شناسایی مخاطب شما و نیازهایش می‌پردازد و سپس از طریق تهیه محتوای ارزشمند می‌کوشد وی را به همراهی با اهداف بازاریابی شما تشویق کند.
 
اهمیت مشتری در دیجیتال مارکتینگ
مشتری در بازاریابی دیجیتال اولویت بسیار بالایی دارد، برخی از اقداماتی که در جهت جلب رضایت مشتری صورت می‌گیرد عبارت است از:
 
• ارتباط یکپارچه، منظم و هدفمند با مشتری
 
• ارائه مطالب مفید و ارزشمند در راستای افزایش انگیزه و دانش مشتری
 
• ایجاد برنامه‌های راهبردی منظم برای دسترسی هرچه بیشتر به مصرف کنندگان
 
• ارائه خدمات آنلاین به مشتری بر اساس توجه به ویژگی‌های شخصی مصرف کننده
 
• تلاش برای هدایت مصرف کنندگان به استفاده از خدمات آنلاین و ارتباط به شیوه‌های نوین
 
تفاوت بازاریابی آنلاین و بازاریابی دیجیتال 
بازاریابی دیجیتال از کلیه ابزارهای موجود در فضای مجازی و رسانه‌های دیجیتال جهت دریافت اطلاعات مشتریان استفاده می‌کند که لزوما همواره به اینترنت هم متصل نیستند، در حالی‌که بازاریابی اینترنتی زیر مجموعه بازاریابی دیجیتال است و بازاریابی با کمک کانال‌ها یا رسانه‌هایی است که همواره به اینترنت متصل هستند.
 
به عبارت دیگر بازاریابی آنلاین زیر مجموعه دیجیتال مارکتینگ است و از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌کند. دیجیتال مارکتینگ مفهومی بسیار فراتر از بازاریابی آنلاین است.
 
دارایی های دیجیتال مارکتینگ
مهم‌ترین دارایی و سرمایه های هر کسب و کاری در دیجیتال مارکتینگ این‌ها هستند:
 
• وب سایت
 
• کتاب های الکترونیک
 
• وبلاگ سایت
 
• گرافیک
 
• شبکه های اجتماعی
 
• ابزار تعاملی
 
• روزنامه‌ها و مجلات آنلاین
 
• ابزارهای تجاری مثل فونت اختصاصی، لوگو و ...
 
سئو و بازاریابی دیجیتال
مهم‌ترین تکنیکی که در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد، سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو است.
 
اغلب اوقات از صاحبان کسب و کارها می‌شنویم که برای موفقیت باید بر روی سئو سرمایه‌گذاری کنیم اما اصول سئو و بهینه سازی سایت چیست و به چه معناست؟
 
بکارگیری یک سری اصول و تکنیک‌ها برای مدیریت وب سایت به نحوی که مخاطب به ساده‌ترین شکل ممکن بتواند از طریق موتورهای جستجو به محتوای وب سایت دسترسی داشته باشد و همچنین از مشاهده آن لذت ببرد.
 
مزایای بازاریابی دیجیتال
هنگام استفاده از بازاریابی دیجیتال از مزایای زیر بهره‌مند خواهید شد:
 
• تعامل هر چه بیشتر با کاربران از طریق شبکه های اجتماعی
 
• بازخوردگیری از مشتریان
 
• شکستن محدودیت‌های فضایی و فاصله‌های جغرافیایی
 
• برند سازی در فضای مجازی
 
• شناخت اینکه برای کاربران چه محتوایی جذاب‌تر است
 
• ارائه خدمات به مشتری در فضای وب
 
• ارائه خدمات بهتر به مشتریان از طریق پشتیبانی آنلاین
 
سرفصل‌های بازاریابی دیجیتال
 
مهم‌ترین سرفصل‌هایی که در بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:
بازاریابی محتوا content marketing 
بازاریابی محتوا در دیجیتال مارکتینگ
 
بازاریابی محتوایی زیر مجموعه بازاریابی درونگرا است، در بازاریابی درونگرا از طریق تولید محتوای جذاب و مورد علاقه کاربر مخاطب را به تصمیم‌گیری برای خرید تشویق می‌کنیم. به این ترتیب که با پاسخ دادن به پرسش‌های ذهنی مخاطب و رفع دغدغه‌های ذهنی ایشان بدون تبلیغات مستقیم، کالا و خدمات خود را به مشتری معرفی می‌کنیم.
 
در بازاریابی محتوایی خریداران و مصرف کنندگان کالا و خدمات از طریق محتواهای ارزشمند و مناسب با برند آشنا شده و به خرید کالا و خدمات شرکت تشویق می‌شوند.
 
بازاریابی شبکه های اجتماعی social media marketing
کاربران شبکه های اجتماعی بسیار زیادند و از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه کسب و کارها برخوردار هستند. برقراری ارتباط با مشتریان و ارائه یک تجربه مناسب به آن ها از طریق شبکه های اجتماعی می‌تواند به افزایش فروش منجر شود. بازاریابی شبکه های اجتماعی از طریق ایجاد صفحه در شبکه های اجتماعی و برقراری ارتباط با کاربران می‌کوشد به فروش بیشتر کمک کند.
 
انتخاب کانال های ارتباطی‌ای که بیشترین کاربر هدف شما در آن‌ها حضور دارند بر عهده بازاریابی شبکه های اجتماعی است که می‌تواند به بازگشت سرمایه و فروش بیشتر کمک کند. موفقیت یا شکست بسیاری از شرکت‌ها در فضای وب در بسیاری از موارد به همین امر بستگی دارد.
 
تبلیغات بر اساس کلیک ppc
تبلیغات کلیکی بر اساس هر کلیک از تبلیغ کننده مبلغی را دریافت می‌کنند، گوگل ادوردز یکی از مشهورترین تبلیغات کلیکی جهان است. تبلیغات کلیکی یک علم پیچیده است و برای کاربران و تبلیغ کنندگان مفید است.
 
در این تبلیغات بر اساس بازخورد مخاطب هزینه پرداخت می‌شود و تا زمانیکه بر روی تبلیغات شما کلیک نشود هزینه‌ای پرداخت نخواهید کرد. 
 
تبلیغات بنری banner advertising
استفاده از بنرهای تبلیغاتی یکی از روش‌های سنتی بازاریابی دیجیتال است که به جذب ترافیک هدفمند کمک می‌کند. در تبلیغات بنری با استفاده از تصاویر گرافیکی به معرفی کالا و خدمات خود می‌پردازید و مخاطب را برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت خود یا صفحات شبکه های اجتماعی هدایت می‌کنید.
 
هنگام انتخاب سایت‌هایی که تبلیغات بنری خود را در آن‌ها منتشر می‌کنید لازم است به مخاطبان وب سایت، بازدیدها و رتبه سایت مبدا توجه کنید تا گزینه‌های مناسب‌تری را انتخاب کنید.
 
ایمیل مارکتینگ email marketing
ایمیل ابزاری برای کسب و کارهاست که تلاش می‌کند با ارسال پیام های هدفمند به مخاطبان، آن‌ها را در مسیر تحقق اهداف شرکت همراه کند.
 
ارسال ایمیل در این شیوه بازاریابی دیجیتال به صورت انبوه صورت گرفته و مشتریان فعلی و بالقوه را در بر می‌گیرد. محتوای این ایمیل‌ها معمولا ترویجی، پیشنهادی و اطلاع‌رسانی هستند.
 
هدف از ارسال این ایمیل‌‌ها کمک به اعتماد سازی و آگاهی از برند در راستای دستیابی به مشتریان وفادار است. 
 
بازاریابی موبایلی mobile marketing
بهینه سازی وب سایت برای کاربران تلفن هوشمند یکی از عناصر اصلی بازاریابی موبایلی است. اگر به هر شکل مخاطب را از طریق تلفن همراه به وب سایتتان هدایت کنید اما ابزارهای لازم را در اختیار نداشته باشید، کاربر سایت شما را ترک خواهد کرد.
 
وب سایت شما در تمامی مدل‌های تبلت و تلفن همراه باید به یک شکل دیده شود و سرعت لود بالایی داشته باشد.
 
هر شرکت باید استراتژی‌های بازاریابی موبایلی اختصاصی خود را تهیه و اجرایی کند. هر صنعت و مخاطبان هدفش ویژگی‌های خاصی دارند که هنگام تدوین استراتژی‌های بازاریابی موبایلی باید به آن‌ها توجه کرد.
 
«سفارشی بودن» و «شخصی بودن» دو ویژگی عمده‌ای هستند که هنگام تدوین استراتژی باید به آن ها دقت کنید، دریافت کننده پیام باید احساس کند پیامی که دریافت کرده برای شخص او ارسال شده‌است.
 
تبلیغات پیامکی sms advertising
در شرایطی که اغلب افراد گوشی هوشمند در اختیار دارند، موبایل می‌تواند ابزار بسیار مناسبی برای دیجیتال مارکتینگ باشد. پیش از هر اقدامی برای بازاریابی پیامکی لازم است یک لیست کامل از مشتریان و شماره تلفن همراهشان گردآوری کنید. در مرحله بعد باید اهدافی را که از بازاریابی موبایلی دنبال می‌کنید مشخص کنید و در نهایت پیام‌های متناسب با هدف خود را تهیه کنید و برای مخاطبان ارسال کنید.
 
هنگام استفاده از بازاریابی پیامکی باید نکات مختلفی مثل زمان ارسال پیامک و لحن محتوایی که ارسال می‌کنید را در نظر بگیرید.
 
بازاریابی از طریق همکاری در فروش affiliate marketing
این شیوه از بازاریابی در دنیای دیجیتال شامل دو بخش سایت فروشنده و سایت معرف می‌شود. سایت ارجاع دهنده به معرفی کالا و خدمات شما می‌پردازد و در قبال هر فروش درصدی پورسانت دریافت خواهد کرد.
 
شیوه‌های دریافت پورسانت در این شیوه بازاریابی دیجیتال بسیار متنوع است و بستگی به توافق طرفین دارد. این شیوه از بازاریابی با کمترین هزینه فروش شما در فضای مجازی را افزایش می‌دهد به شرط آنکه سایت‌های همکار مناسبی انتخاب کنید.
 
بازاریابی ویروسی دیجیتال digital viral marketing
این روش زمانی‌که یک کسب و کار در فضای وب مخاطبان را به بازنشر محتوای تولیدی خود تشویق می‌کند، صورت می‌گیرد. موفقیت بازاریابی ویروسی تا حد بسیار زیادی به محتوایی که تولید می‌کنید بستگی دارد.
 
اثرات این شکل از دیجیتال مارکتینگ کوتاه مدت است و با ایجاد یک موج از جنس محتوا اهداف تجاری کسب و کار را دنبال می‌کند.
 
در این شیوه از بازاریابی به انتشار اطلاعات دهان به دهان تاکید شده و فناوری‌های جدید مبتنی بر اینترنت بهترین بستر را برای بازنشر محتوای تولیدی شما فراهم آورده‌است.
 
بازاریابی درونگرا inbound marketing 
بازاریابی روش های مختلفی دارد، هنر هر کسب و کار این است که بهترین روش را برای کسب و کار خود انتخاب کرده و به بهترین شیوه ممکن اجرایی کند.
 
در بازاریابی درونگرا شما بر جذب مخاطب و کشاندن او در پایگاه خودتان تمرکز خواهید کرد. برقراری رابطه صمیمی با مخاطب و پاسخگویی به سوالات او نقش مهمی در موفقیت استراتژی بازاریابی درونگرا دارد. در این روش باید غریبه‌ها یعنی کسانی که هیچ شناختی از شما و کسب و کارتان ندارند را به مشتریان وفادار تبدیل کنید.
 
محتوای مناسب، کاربرپسند و جذاب شاه کلید موفقیت این شیوه از بازاریابی است. شما در بازاریابی درونگرا مستقیما مشتری را در معرض تبلیغات گسترده قرار نمی‌دهید بلکه تلاش می‌کنید با نیاز سنجی و انتشار محتوای مورد نیاز او اهداف تجاری خود را دنبال کنید.
 
بازاریابی ویدیویی  video marketing
افزایش روز افزون محتواهای ویدیویی در فضای وب و تمایل کاربران به مشاهده محتوای ویدیویی سبب رونق گرفتن بازاریابی ویدیویی شده‌است.
 
برای موفقیت در بازاریابی ویدیویی باید قادر باشید محتواهای جذابی تولید کنید و آن را در فضای اینترنت منتشر کنید تا کاربران بتوانند آن را مشاهده کنند.
 
تعداد کاربرانی که به جستجو در محتواهای ویدیویی می‌پردازند هر روز بیشتر می‎شود. به همین دلیل کسب و کارها از این قابلیت جدید به بهترین شکل ممکن در راستای تحقق اهداف خود استفاده می‌کنند. یوتیوب جایی است که ویدئوها بیش از هر مکانی دیده می‌شوند، نمونه‌های داخلی آن مثل سایت آپارات هم بستر مناسبی برای انتشار محتوای ویدیویی و جذب مخاطب است.
 
سعی کنید در شبکه های اجتماعی ویدیو محور حضور فعالی داشته باشید و با تولید محتوای مناسب تعداد دنبال کنندگان خود را افزایش دهید.
 
بهینه سازی برای موتورهای جستجو یا سئو seo
در این نوشتار اهمیت موتورهای جستجو و سئو به تشریح بیان شد فقط در این بخش به این نکته اشاره می‌کنیم که رقابت برای کسب رتبه اول گوگل در اغلب کسب و کار‌ها بسیار شدید شده‌است، برای موفقیت استراتژی‌های سئو سایت لازم است یک برنامه مدون بهینه سازی داشته باشید و به صورت مستمر پیگیر آن باشید.
 
بازاریابی توسط موتورهای جستجو (sem)
 بازاریابی توسط موتورهای جستجو به صورت کلی شامل seo , ppc می شود و یک راهکار بسیار مناسب برای رونق هر کسب و کاری است. بازاریابی توسط موتورهای جستجو از طریق ترافیک ارگانیک و خریداری شده صورت می‌گیرد. ترافیک ارگانیک که از طریق روش های کلاه سفید سئو به عنوان یکی از بخش ها sem  حاصل می‌شود تاثیرات طولانی مدتی دارد درحالیکه تاثیر ترافیک خریداری شده کوتاه مدت خواهد بود.
 
دیجیتال مارکتینگ برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟
 
دیجیتال مارکتینگ برای همه کسب و کار ها مناسب است و موقعیت‌های معرفی برند و خرید آنلاین را فراهم می‌آورد. آنچه مهم است تهیه و تنظیم سند استراتژی دیجیتال مارکتینگ بر مبنای نیازهای هر کسب و کاری است. 
 
در کسب و کارهای b2b هدف باید تشویق کاربر به تماس و ارتباط با کارشناسان فروش شرکت باشد تا آن‌ها برنامه‌های فروش را به بهترین شکل اجرا کنند.
 
در کسب و کارهای b2c باید استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را به شکلی تنظیم کنید که خریداران با مشاهده وب سایت شما و کسب اطلاعات کافی مستقیم به سراغ خرید بروند و نیازی به تماس گرفتن با بازاریابان شرکت احساس نشود.
 
مجموعه عظیمی از تصمیمات مهم وجود دارد که پیش از اجرای برنامه‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ لازم است در مورد آن‌ها مطالعه و برنامه‌ریزی کنید. 
 
تصمیمات درست در مورد نحوه اجرای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ می‌تواند به رونق کسب و کار شما و فروش بیشتر منجر شود.
 
طی سال‌های اخیر بسیاری از کسب و کارها با پیاده‌سازی صحیح استراتژی‌های بازاریابی کسب و کار خود را متحول کرده‌اند.
 
چقدر زمان می برد تا از پیاده سازی استراتژی های دیجیتال مارکتینگ نتیجه بگیرید؟
در بازاریابی دیجیتال نسبت به بازاریابی به شیوه‌های سنتی نتیجه سریع‌تر حاصل می‌شود دلیلش هم این است که فرآیند سنجش ساده‌تر از شیوه‌های سنتی است. 
 
اگر برای سئو وقت بگذارید و به کیفیت محتوایی که منتشر می‌کنید اهمیت بدهید می‌توانید نتایج مطلوبی بدست آورید. اگر برای تبلیغات پولی بودجه تعیین کنید نتیجه‌گیری شما سریع‌تر خواهد بود، می‌توان انتظار داشت ظرف مدت 6 ماه نتایج مطلوب حاصل شود.
 
البته فراموش نکنید بسته به کلمات کلیدی‌ای که انتخاب می‌کنید و مدت زمانیکه برای سئو وقت می‌گذارید دستیابی به نتیجه متغیر خواهد بود.