تاثير رنگ در طراحي سايت | روانشناسي رنگ ها در طراحي سايت

تاثير رنگ بر انسان و انتقال احساسات و معاني گوناگون با استفاده از روانشناسي رنگها امري اثبات شده و مورد پذيرش همگان است. در دنياي امروز به هر جايي که نگاه ميکنيم رنگهاي زيادي را به چشک خواهيم ديد ولي بدون توجه به روانشناسي رنگها احساسات مورد نظر طراحان به ما منتقل ميشود.
حال اگر شما طراح گرافيکي وبسايت هستيد و يا بعنوان مدير تبليغاتي يک شرکت فعاليت ميکنيد، شناخت و استفاده از روانشناسي رنگها چه تاثيري بر عملکرد و موفقيت تان خواهد داشت؟
رنگ‌ها تاثير زيادي روي احساسات بيننده در 9? ثانيه اول ديدن مي‌گذارند.اثر رنگ مي‌تواند بيننده را ترغيب به خريد يك جنس از شما كند.- رنگ‌ها رفتار ما را در برابر يك موضوع فقط تشديد نمي‌كنند، بلكه اثر خود را كاملا در رفتار ما نشان مي‌دهند. يك رنگ در فرهنگ‌ها و مناطق مختلف تاثير متفاوتي دارد.- هر رنگ به تنهايي يك پيام مخصوص به چشم بيننده مي‌فرستد. به قول مك‌لوهان، رسانه همان پيام است. همانطور كه در مديريت نوين، متدي به عنوان بهترين شيوه مديريت در كار وجود ندارد، تركيب و هماهنگي و استقرار يك نظام در رنگ‌بندي صفحات وب نيز، چنين رويكردي دارد. تجربه، دانش و هنر طراح وب است كه سايتي را براي ما جذاب و قابل اطمينان و سايتي ديگر را سرد و غير قابل اطمينان مي‌كند. يكي از اصول بسيار مهم و كليدي در طراحي صفحات وب، توجه به اصل رنگ‌بندي صفحات و استفاده از رنگ‌هاي مكمل و تركيبي مطلوبي است كه كاربران بتوانند بر اساس اصل سهولت و جذابيت صفحه، به مشاهده مطالب آن بپردازند

انتخاب رنگ هاي وب سايت بر چه اساسي امکان پذير است

رنگ هايي مانند رنگ سبز، احساس طبيعت را به بيننده انتقال ميدهد. در نتيجه اين رنگ ميتواند گزينه مناسبي براي سايت هايي باشد که محصولات آن ارگانيک ميباشد. اين رنگ همچنين داراي مفاهيمي چون امنيت، رشد، ثروت و مثبت انديشي نيز ميپباشد. رنگ خاکستري که اغلب به عنوان رنگ خنثي در نظر گرفته ميشود مفهوم جديت را به بيننده القا ميکند. در صورتي که تمايل داريد در طراحي خود از رنگ هاي قوي مانند قرمز و يا نارنجي استفاده نماييد، رنگ خاکستري ميتواند گزينه مناسبي براي همراهي در زمينه طرح شما باشد. در صورتي که دقيقاً با رنگ ها و مفاهيمشان آشنايي داشته باشيد هرچه بهتر و مؤثرتر مي توانيد با بينندگان خود ارتباط برقرار نماييد و تاثير صحيحي بر تفکر اين افراد در رابطه با سايت خود ايجاد کنيد.

روانشناسي رنگها در وب

روانشناسي رنگها خود علمي است بي پايان و به معناي شناخت تاثير رنگها بر رفتار و اعمال افراد ، اما بحث ما طراحي وب هست و در طراحي سايت بايد از روانشناسي رنگها استفاده کنيد تا کاربران را هدف مورد نظر خود ( و صد البته هدف مورد نظرشان ) برسانيد. براي اينکار بايد در مورد روانشناسي رنگها اطلاعات کاملي دريافت کنيد. به عنوان مثال اگر طراحي سايت رستوران يا کافي شاپ انجام مي دهيد بايد حتما در رنگبندي وبسايت از رنگ صورتي يا قهوه اي استفاده کنيد تا هم بتوانيد سايتي اشتها آور داشته باشيد  و هم رنگبندي سايت شما مرتبط با موضوع فعاليت شما باشد.
هر کدام از رنگهاي موجود در طبيعت خصلت و خصوصيت هاي خاص خود را دارند يکي از رنگ هايي که بيشترين استفاده را براي طراحي سايت دارد رنگ آبي است. اين رنگ براي سايت هاي درماني و پزشکي، دانشگاهي و برخي سايت هاي تجارتي استفاده ميشود.
بايد در قدم اول مشتريان هدف خود را به خوبي بشناسيد.
پس از انتخاب رنگ ها و ترکيب آنها، بايد درباره‌ي شدت رنگ و پررنگي و کم رنگي آن تصميم بگيريد.
رنگ هاي پررنگ با شدت رنگ بيشتر و يا اصطلاحا جيغ، باعث جلب توجه مي شوند. پس بهتر است در قسمت هايي که مي خواهيد توجه کاربر، بيشتر از ساير قسمت ها به آن جلب شود و قسمتهايي که مي خواهيد بازديدکنندگان را به سمت آن هدايت کنيد، از رنگ هاي پررنگ و جيغ استفاده کنيد.
اما در عين حال، رنگ هاي جيغ و پررنگ ممکن است چشم را آزار دهند. پس در متن هايي که کاربر بايد مدتي را صرف خواندن آنها کند، هرگز از اينگونه رنگ ها استفاده نکنيد تا کاربر، هنگام بازديد و مطالعه‌ي وبسايت شما احساس راحتي کند و چشمانش توسط رنگ هاي پررنگ آزرده نشود. البته اين به آن معنا نيست که از رنگ هاي پررنگ صرف نظر کنيد، بلکه به اين معناست که در انتخاب آنها دقت کرده و در جاي مناسب آنها را به کار ببريد.
هارموني رنگها (دايره رنگ ها)

هارموني رنگ دايره اي است که هماهنگي رنگها ي مختلف را براي شما نمايش مي گزارد. اگر تخصصي تر بخواهيم بگوييم هارموني رنگ به معني هماهنگي رنگ ها در کنار هم در صورتي که حس خوبي به فرد انتقال دهد و بيننده نظم و تعادل را احساس نمايد.

رنگهاي سرد و گرم

رنگ آبي و رنگ هاي مجاور آن نشان آب روان و دريا هستند و قرار گيري آنها احساس سرما را به فرد بازديد کننده مي دهد انتقال مي دهد. رنگ قرمز و رنگ هاي مجاور آن تداعي کننده خورشيد بوده و به فرد احساس گرما مي دهد. به همين دليل است که به طور مثال يک توليد کننده آب معدني هيچ گاه از رنگ قرمز در طراحي سايت خود استفاده نمي کند..

رنگ هاي سرد عبارتند از: آبي، سبز و بنفش
رنگ هاي گرم عبارتند از : قرمز، نارنجي و زرد

طراحي صفحه لندينگ موفق تأثير گذار است با استفاده از رنگ ها

  • ترکيبات رنگ متضاد و قابليت خوانده شدن مطالب
  • ارتباطات رنگي رواني


با استفاده از اين دو روش و صرف زمان براي انتخاب ترکيبات رنگ هدفمند مي توانيد صفحه اي موثرتر داشته باشيد تا اينکه تنها رنگ هايي را انتخاب کنيد که فکر مي کنيد قشنگ‌تر هستند. اين کار باعث مي شود بازديدکنندگان صفحه لندينگ شما در چند ثانيه اول به سمت شما جذب شده و افراد بيشتري بعد از ديدن سايت به ليست مشتريان شما اضافه شوند. بنابراين صفحه لندينگ جذاب مي تواند با رنگهايي بهتر باعث افزايش فروش شما گردد و به تجارت شما کمک هاي شايسته اي نمايد.

آيا رنگ ها در سئو سايت تاثير گذارند

استفاده از رنگ هاي مناسب بسيار بسيار مورد اهميته. در دنياي امروز تنوع رنگ ها به شدت بالاست و خيلي از رنگ ها باعث اذيت شدن چشم ها ميشه به همين خاطر ما بايد در وب سايت خودمون رنگ هايي رو انتخاب کنيم که کاربر با اون رنگ حس خوبي رو برقرار کنه و همچنين چشم هاي کاربر رو اذيت نکنه چرا که در سئو يکي ار عوامل امتياز دهي به وب سايت ها ماندگاري در صفحه Daily Time on Site هر چقدر که کاربر بيشتر در سايت ما باشه امتياز مثبت و هرچقدر کمتر در سايت ما باشه امتياز منفي. پايين بودن درصد Bounce Rate تاثر مثبتي رو در سئو سايت شما داره. که با استفاده از رنگ ها ميشه در بخشي از اين کارها موفق عمل کرد.