الگوریتم های موتور جستجوی گوگل

تغییر الگوریتم به چه معناست؟

الگوریتم‌های گوگل فوق العاده پیچیده می‌باشند و به مرور پیچیده تر هم می شوند تا گوگل بتواند بهترین اطلاعاتی را که جستجوگران نیاز دارند به آنها ارائه دهد. هنگامی که موتورهای جستجو برای اولین بار ایجاد شدند، خیلی زود بازاریابان جستجو توانستند راه هایی را پیدا کنند تا موتورهای جستجو فکر کنند که مشتریان وب سایت های آنها با رتبه خوبی آنها را یافته‌اند. در برخی مواقع این کار به سادگی گذاشتن یک تعداد کد در وب سایت که به آن متا تگ کلمات کلیدی (meta keywords tag) می گفتند صورت می‌گرفت. این متا تگ کلمات کلیدی به موتورهای جستجو می گفت که هر صفحه وب درباره چه موضوعی است.
در تکامل گوگل، این مهندسان گوگل بودند که در درجه اول برای مرتبط ساختن نتایج موتور جستجو تا جای ممکن به کاربران اهمیت دادند. در حال حاضر این الگوریتم های گوگل به نظر صدها عامل و فاکتور متفاوت دارند. برخی از این فاکتورهایی که ما می دانیم مهم هستند داشتن یک عنوان توصیفی جذاب و مناسب است که می بایست بین تگ های <title></title> باشد.
در گذشته، الگوریتم گوگل به ندرت تغییر می کرد. در صورتیکه وب سایت شما در رتبه 1 برای یک کلمه کلیدی خاص قرار داشت، این تضمین شده بود که وب سایت شما در این مکان باقی بماند تا آپدیت بعدی از راه برسد که تا هفته ها یا ماه ها ممکن بود اتفاق نیفتد. سپس آنها به روز رسانی دیگری را ارائه می دادند و همه چیز تغییر پیدا می‌کرد. بنابراین سایت ها باید منتظر می‌ماندند تا به روز رسانی بعدب اتفاق بیفتد.
همه این موارد با راه اندازی کافئین "Caffeine" در سال 2010 تغییر یافت. از زمانیکه کافئین راه اندازی شد، نتایج موتور جستجو چندین بار در یک روز تغییر می کرد به جای چند هفته یکبار. گوگل بیش از 600 تغییر در الگوریتم های خود در یک سال ایجاد می کند و اکثریت قریب به اتفاق آنها را اعلام نمی کند. اما وقتی گوگل یک تغییر واقعا بزرگ ایجاد می کند، روی آن یک نام می گذارد و معمولا یک اطلاعیه صادر می کند و هر شخصی در دنیای سئو دیوانه وار برای کشف کردن و درک تغییرات تلاش می کند تا از آنها به سود خود استفاده کند.
سه تا از بزرگترین تغییراتی که در سال های اخیر اتفاق افتاده است عبارتند از: الگوریتم پاند، الگوریتم پنگوئن و مرغ مگس خوار

الگوریتم پاندا چیست؟

پاندا برای اولین بار در 23 فوریه 2011 پا به میدان گذاشت. این یک اتفاق بسیار مهم به شمار می‌آمد. هدف پاندا تلاش برای نمایش سایت‌های با کیفیت بالا در رتبه های بالاتر نتایج جستجو بود و کاهش رتبه سایت هایی که ممکن بود کیفیت پایین تری داشته باشند. تغییرات ایجاد شده توسط این الگوریتم بدون نام بود تا اینکه برای اولین بار بیرون آمد و بسیاری آن را با نام به روز رسانی کشاورز "Farmer"  شناختند. به دلیل اینکه به نظر می رسید که بر مزارع محتوا تاثیر می گذارد. با این حال پاندا روی تعداد زیادی از سایت ها تاثیر گذاشت. این الگوریتم تغییر دهنده در نهایت به صورت رسمی به یادبود یکی از سازندگان آن ناونیت، پاندا (Navneet Panda)  نام گرفت.
هنگامی که پاندا برای اولین بار شناخته شد،  بسیاری از سئو کارها در انجمن های گفتگو تصور می کردند که این الگوریتم سایت های حاوی backlink های غیر طبیعی را هدف قرار داده است. به هر حال مشخص شد که لینک ها بخشی از الگوریتم پاندا نیستند. این الگوریتم فقط درباره کیفیت محتوای سایت ها می باشد.
در اغلب موارد، سایت هایی که توسط پاندا تحت تاثیر قرار گرفتند به سختی ضربه خوردند. اما به ندرت سایت هایی نیز دیده شده که در تاریخ یکی از به روز رسانی های پاندا ضربه کمی خورده اند. پاندا گرایش دارد که در حد یک سایت تاثیر گذار باشد یعنی فقط یک صفحه خاص از سایت را به پایین نتایج گوگل منتقل نمی کند, اما در عوض گوگل کل سایت را با کیفیت پایین در نظر می گیرد. هر چند در برخی موارد پاندا تنها یک بخش از یک سایت را تحت تاثیر قرار می دهد مانند یک وبلاگ خبری یا یک ساب دامنه منحصر به فرد.
چند عامل هستند که همگان بر اهمیت آنها در رابطه با الگوریتم پاندا اذعان دارند و در زیر به توضح این عوامل می پردازیم:
 

محتوای ضعیف و ناقص (Thin content)

یک صفحه ضعیف به صفحه ای می گویند که برای شخصی که آن را می خواند بسیار کم و یا هیچ سودی ندارد و در واقع ارزش آن صفحه پایین می باشد. این لزوما به این معنی نیست که یک صفحه حتما باید یک تعداد معینی از کلمات داشته باشد, اما اغلب صفحات با تعداد لغات کم خیلی مفید و سودمند نیستند. اگر شما تعداد صفحات زیادی روی وب سایت خود دارید که شامل یک یا دو جمله هستند و این صفحات همگی در گوگل ایندکس شده اند, بنابراین الگوریتم پاندا ممکن است تشخیص دهد که اکثر صفحات ایندکس شده شما کیفیت پایینی دارند.
داشتن یک صفحه ضعیف غیر عادی باعث نمی شود که برای شما مشکلاتی توسط پاندا ایجاد شود. اما اگر بخش به اندازه کافی بزرگ از صفحات وب سایت شما برای کاربران مفید نباشد, این اصلا خوب نیست.

محتوای تکراری (Duplicate content)

راه های مختلفی وجود دارد که محتوا و مطالب تکراری می تواند باعث بشود که وب سایت شما به عنوان یک سایت با کیفیت پایین توسط الگوریتم پاندا شناخته شود. اولین راه این است که یک سایت دارای مقدار زیادی از محتوایی باشد که از منابع دیگر روی وب کپی شده باشد. به عنوان مثال شما یک وبلاگ در وب سایت خود دارید و شما این وبلاگ را با مقالاتی که از منابع دیگر گرفته اید پر کرده اید. گوگل خیلی خوب متوجه می شود که شما خالق و سازنده این محتوا نیستید. اگر الگوریتم پاندا بتواند تشخیص دهد که بخش بزرگی از وب سایت شما توسط محتوایی ساخته شده است که در سایت های دیگر نیز وجود دارد, و این موضوع می تواند باعث بشود که پاندا نگاه نامطلوبی به شما بیندازد.
شما همچنین می توانید با مشکل مواجه بشوید در صورتیکه محتوای کپی شده را روی خود وب سایت تان قرار دهید. یک مثال می تواند برای این باشد که یک سایت تعداد زیادی محصولات برای فروش داشته باشد. شاید هر محصول یک صفحه جداگانه برای هر رنگ و سایز داشته باشد. اما همه این صفحات در اصل یکسان هستند. اگر یک محصول در 20 رنگ مختلف و هر کدام از آنها در 6 سایز متفاوت باشد, پس این بدان معنی می باشد که شما 120 صفحه برای یک محصول دارید که همه آنها تقریبا یکسان هستند. حالا تصور کنید که شما 4000 محصول برای فروش دارید. این به این معنی است که شما تقریبا نیم میلیون صفحه در گوگل ایندکس کرده اید در حالی که 4000 صفحه کفایت می کرد. در این نوع وضعیت, راه حل این مشکل استفاده از چیزی است با نام تگ استاندارد (canonical tag).

محتوای با کیفیت پایین (Low-quality content)

وقتی من یک مقاله می نویسم و آن را روی وب سایت خودم منتشر می کنم, تنها نوع اطلاعاتی که من می خواهم در گوگل ارائه کنم, اطلاعاتی می باشد که در نوع خودش بهترین باشد. در گذشته بسیاری از مشاوران سئو به صاحبان وب سایت ها می گفتند که این خیلی مهم است که هر روز یک مطلب روی سایت و یا وبلاگ آن قرار دهید و مطمئن باشید که همیشه با گذاشتن مطالب در گوگل ایندکس می شوید. اما اگر آنچه شما تولید کرده اید برای محتوا کیفیت بالایی نداشته باشد, این می تواند به شما بیشتر آسیب برساند تا برای شما مفید باشد. بسیاری از سوالات ذکر شده در چک لیست بالا, درباره مفید بودن محتوای سایت برای خوانندگان سوال می کند.
به عنوان مثال فرض کنید که من یک وبلاگ درباره سئو دارم و هر روز یک تکه کوتاه از مقالات سئو جالب را که به صورت آنلاین مطالعه کرده ام را در وب سایتم مانند وبلاگ منتشر می کنم. آیا گوگل تمایلی به نشان دادن خلاصه مقالات به جستجو کنندگان دارد و یا ترجیح می دهد که مقالات واقعی را به آنها نشان دهد؟ البته مشخص است که خلاصه مقالات من ارزش و فایده مقالات واقعی را ندارد. حالا فرض کنید که من این کار را برای 4 سال انجام داده ام و در حال حاضر سایت من بیش از 4000 صفحه دارد که حاوی اطلاعاتی است که منحصر به فرد نیست و ارزش آن از سایت های با موضوعات مشابه کمتر است.
در مثالی دیگر فرض کنید که من یک لوله کش هستم. و به من گفته شده است که من باید به طور منظم روی سایت مطلب بگذارم, به طوری که می بایست چندین بار در هفته 2 یا 3 پاراگراف درباره چیزهایی مثل "چگونه چکه کردن شیر آب را تعمیر کنیم" یا "چگونه گرفتگی توالت را برطرف کنیم" مطلب می نوشتم. اما من سرم خیلی شلوغ است و زمان زیادی ندارم برای قرار دادن مطالب در وب سایت, بنابراین هر مقاله ای که من نوشته ام شامل کلمات کلیدی در عنوان و چندین بار تکرار آنها در متن مقاله می باشد, اما این محتوا عمق چندانی ندارد و خیلی برای خوانندگان مفید نیست. اگر اکثریت صفحات در سایت من حاوی اطلاعاتی باشد که برای هیچ کس جذاب نباشد, این می تواند نشانه ای باشد از کیفیت پایین سایت در نظر الگوریتم پاندا.

چگونگی بهبود یافتن مجدد رتبه بعد از ضربه خوردن از پاندا

گوگل تقریبا به صورت ماهانه الگوریتم پاندا را تازه می کند. آنها قبلا هر زمان که الگوریتم تازه (Refresh) می شد آن را اعلام می کردند, اما در حال حاضر فقط تغییرات واقعا بزرگ در الگوریتم پاندا را اعلام می کنند. آنچه در زمان تازه شده الگوریتم پاندا اتفاق می افتد این است که گوگل یک نگاه تازه به همه وب سایت ها در وب می اندازد و کیفیت سایت ها را بر اساس معیار های تازه شده الگوریتم پاندا تعیین می کند. در صورتیکه وب سایت شما قبلا تحت تاثیر منفی از پاندا قرار گرفته باشد و سپس شما تغییراتی در سایت تان ایجاد کرده باشید مانند حذف محتواهای ضعیف و تکراری, بنابراین در زمان تازه سازی پاندا, شما خواهید دید که همه چیز بهبود می یابد. با این حال برای برخی از وب سایت ها تازه سازی پاندا می بایست دو بار اتفاق بیفتد تا بهبود های کامل تری دیده شوند. این موضوع به دلیل آن است که گاهی اوقات چندین ماه برای گوگل طول می کشد تا همه صفحات سایت را مجددا بررسی کند و تغییراتی که ایجاد شده است را تشخیص بدهد.
در حال حاضر به جای فقط تازه شدن الگوریتم, گوگل به روز رسانی نیز برای آنها ارائه می کند. وقتی یک به روز رسانی اتفاق می افتد, این بدان معنی می باشد که گوگل معیارهای خود را برای تعیین کیفیت سایت ها تغییر داده است. در 20 می 2014 گوگل یک به روز رسانی عمده به نام پاندا 4.0 انجام داد. این باعث شد بسیاری از سایت ها تغییرات قابل توجهی را در رابطه با پاندا مشاهده کنند.
هیچ کدام از بهبودهای پاندا به چشمگیری این یکی نبوده است. اما در صورتیکه شما تحت تاثیر پاندا قرار گرفته اید و تلاش زیادی برای ایجاد تغییرات روی سایت خود انجام داده اید, شما واقعا می بایست بهبود را ببینید.

الگوریتم پنگوئن (Penguin algorithm) چیست

این الگوریتم گوگل در سایت هایی استفاده می شود که یا استفاده از لینک دهنده های غیر طبیعی (unnatural backlinks) می خواهند با فریب دادن گوگل به پیشرفت هایی در نتایج گوگل دست یابند. در حالی که تمرکز اصلی پنگوئن بر روی لینک های غیر طبیعی می باشد, اما فاکتور های دیگری نیز وجود دارند که از نظر پنگوئن بر روی سایت ها تاثیر می گذارند. هرچند لینک ها مهم ترین فاکتور شناخته شده می باشد.

چرا لینک ها اهمیت دارند؟

لینک مانند یک رای برای سایت شما می باشد. در صورتیکه از یک سایت قابل احترام به سایت شما لینک بشود این یک توصیه و پیشنهاد برای سایت شما می باشد. اما اگر یک سایت کوچک و ناشناخته به سایت شما لینک بکند پس این رای نمی تواند به اندازه یک رای از یک سایت معتبر حساب شود. با این حال اگر شما بتوانید تعداد زیادی از این رای های کوچک را بدست آورید, آنها واقعا می توانند متفاوت باشند. به همین دلیل است که در گذشته سئو کاران تلاش می کردند تعداد زیادی لینک از هر جایی که امکان پذیر بود دریافت کنند.
چیز دیگری که در الگوریتم های گوگل اهمیت دارد anchor text می باشد. anchor text متنی است که برای توضیح و نمایش لینک استفاده می شود. مثلا در لینک نقش سئو در طراحی سایت جمله " نقش سئو در طراحی سایت" anchor text می باشد.
این سخت نیست که ببینید چگونه مردم این بخش از الگوریتم پنگوئن را دستکاری می کردند. به عنوان مثال فرض کنید که من کار سئو برای یک شرکت محوطه سازی در تهران انجام می دهم. در گذشته یکی از راه هایی که من می توانستم الگوریتم را فریب بدهم تا فکر کند شرکت مورد نظر من باید رتبه بالایی داشته باشد این بود که یک دسته لینک های خود ساخته بسازم و از anchor text در این لینک ها استفاده کنم که حاوی عباراتی مانند شرکت محوطه سازی تهران, محوطه سازی در تهران و محوطه سازی تهران باشند. در حالی که یک لینک معتبر از یک سایت شناخته شده مناسب می باشد, چیزی که مردم کشف کرده بودند ساختن تعداد زیادی لینک از سایت های با کیفیت پایین بود که کاملا هم موثر بود. به این ترتیب, آنچه سئو کاران انجام می دادند ساختن لینک های آسان در مکان هایی مانند لیست های دایرکتوری, مقالات خود ساخته و قسمت نظرات و پست های انجمن ها بود.
با اینکه ما دقیقا نمی دانیم که الگوریتم پنگوئن چه فاکتورهایی را در نظر می گیرد, اما آنچه از آن مطمئن هستیم این است که این الگوریتم تلاش می کن تا این گونه لینک های خود ساخته و بی کیفیت را پیدا کند. به نظر من, پنگوئن نوعی الگوریتم است که یک "فاکتور اعتماد" را روی لینک شما قرار می دهد. قبلا تصور می شد که پنگوئن بر روی یک سایت یا یک صفحه و یا حتی در سطح یک کلمه کلیدی تاثیر می تواند بگذارد, اما یکی از کارمندان گوگل به نام آقای جان مولر (John Mueller) چندین بار گفته است که پنگوئن یک الگوریتم تاثیر گذار در سطح وب سایت است. این به این معنی است که اگر الگوریتم پنگوئن تعداد زیادی از لینک های به سایت شما را غیر قابل اعتماد تشخیص دهد, بنابراین اعتماد گوگل به کل سایت شما کاهش می یابد. به این ترتیب کل سایت شاهد یک کاهش رتبه بندی خواهد بود.
در حالی که پنگوئن بسیاری از سایت ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد, دیده شده که برخی از سایت ها کاهش جزئی در رتبه بندی خود داشته اند. این تفاوت البته به مقدار دستکاری کردن لینک ها که انجام شده بستگی دارد.

چگونگی بهبود یافتن مجدد رتبه بعد از ضربه خوردن از پنگوئن

پنگوئن یک فیلتر می باشد درست مثل پاندا. این بدین معنی می باشد که این الگوریتم به صورت دوره ای مجددا اجرا می شود و سایت ها با هر بار اجرای آن دوباره ارزیابی می شوند. تا به حال این الگوریتم خیلی زیاد اجرا نشده است. آخرین به روز رسانی الگوریتم پنگوئن در تاریخ 4 اکتبر 2013 بود که به این معنی است که ما بیش از یک سال است که منتظر به روز رسانی جدید پنگوئن هستیم. به منظور بازیابی و بهبود یافتن از پنگوئن, شما نیاز به شناسایی لینک های غیر طبیعی که به سایت شما اشاره می کند دارید و آنها را حذف کنید و یا اگر شما نمی توانستید آنها را حذف کنید, شما می توانید از گوگل بخواهید تا دیگر آنها را به حساب نیاورد و این کار را با ابزار disavow tool انجام می دهید. سپس در دوره بعدی که پنگوئن تازه و یا به روز رسانی گردید, در صورتیکه شما به اندازه کافی برای پاک کردن لینک های غیر طبیعی فعالیت کرده باشید, شما یک بار دیگر در نظر گوگل اعتمادتان را بدست می آورید و در واقع مجددا اعتماد گوگل را جذب می کنید. در برخی موارد دوبار تازه شدن الگوریتم نیاز است تا یک سایت به طور کامل از تاثیرات پنگوئن رها شود زیرا حتی ممکن است تا 6 ماه برای پردازش کامل فایل disavow یک سایت زمان لازم باشد.

مرغ مگس خوار چیست

مرغ مگس خوار یک حیوان کاملا متفاوت از پنگوئن و پاندا است. معمولا خیلی از مردم می گویند که مرغ مگس خوار رتبه بندی آنها را نابود کرده اما با بررسی و ارزیابی تقریبا تمامی موارد اعلامی مشخص شد که این مشکل از مرغ مگس خوار نبوده است. گوگل در 26 سپتامبر 2013 اعلام کرد که مرغ مگس خوار را ایجاد کرده است. با این حال در همان زمان اعلام کرد که حدود یک ماه است که مرغ مگس خوار در حال فعالیت است. بنابراین اگر الگوریتم مرغ مگس خوار واقعا مسئول این نوسانات فاجعه بار رتبه بندی بود ما باید شاهد این اتفاقات از ماه اوت سال 2013 می بودیم که این اتفاق نیفتاده است. به نظر برخی از نوساناتی که اتفاق افتاده است در اطراف تاریخ 21 اوت 2013 گزارش شده است, اما تعداد سایت هایی که تغییر رتبه بزرگی در آن روز داشتند زیاد نبوده است. اگر شما فکر می کنید که الگوریتم مرغ مگس خوار بر روی رتبه بندی سایت شما اثر گذاشته است, فکر بدی نیست که به ترافیک وب سایت خود نگاهی بیندازید تا متوجه شوید در 4 اکتبر 2013 یک سقوط داشته که در این تاریخ یک تازه شدن در الگوریتم پنگوئن واقع شده است. اعتقاد این است که بسیاری از مردم که تصور می کنند تحت تاثیر مرغ مگس خوار قرار گرفته اند در واقع از الگوریتم پنگوئن متاثر شده اند به دلیل اینکه تازه شدن این الگوریتم فقط یک هفته پس از این اتفاق افتاد که گوگل درباره الگوریتم مرغ مگس خوار اعلامیه صادر کرد.
مرغ مگس خوار یک بازسازی و تعمیر اساسی از کل الگوریتم گوگل است. اگر شما الگوریتم گوگل را به عنوان یک موتور در نظر بگیرید, پاندا و پنگوئن الگوریتم تغییر هستند که مانند قرار دادن یک بخش جدید در موتور عمل می کنند مانند یک فیلتر یا پمپ سوخت. اما مرغ مگس خوار فقط یک بخش جدید نیست, آن یک موتور کاملا جدید است. که این موتور جدید هنوز از بسیاری از بخش های قدیمی (مانند پاندا و پنگوئن) استفاده می کند اما مقدار خوبی از موتور کاملا اصلی و اوریجینال می باشد.
هدف از الگوریتم مرغ مگس خوار برای گوگل درک بهتر پرس و جو ها و کوئری های کاربران می باشد. به عنوان مثال وقتی شخصی عبارت "بهترین مکان برای پیدا کردن کردن پیتزای ایتالیایی در تهران" را جستجو می کند, الگوریتم مرغ مگس خوار می تواند تشخیص بدهد که کاربر می خواهد در نتایج جستجو رستوران های چه مکانی را ببیند. این احتمال وجود دارد که این تغییرات الگوریتم مرغ مگس خوار برای افزایش تاثیر در جستجوی صوتی گوگل باشد.