آناليز سايت چيست | تحليل سايت و بررسي سئو را چگونه انجام دهيم

آناليز سايت چيست

بهينه سازي سايت با استفاده از تکنيک‌هاي برنامه نويسي ، محتواي مناسب سايت ، عوامل خارجي و استفاده از علم سئو صورت مي‌گيرد. تجزيه و تحليل سئوي سايت موجب اصلاح مشکلات و برطرف سازي ايرادات خواهد شد که همين امر به ارتقا بازديد از سايت کمک به سزايي خواهد نمود.ابزارهاي متنوعي برای آنالیز سایت و بهينه سازي آن وجود دارد که مي‌توان با بهره گيري از آن‌ها، رنک سايت را به ميزان قابل توجهي بهبود بخشيد. با استفاده ازاين ابزار مي‌توان سرعت بارگذاري سايت ، لينک‌هاي  خارجي سايت، چيدمان محتوا در صفحات ، آدرس دهي صفحات وب ، کلمات کليدي و لينک‌هاي مرتبط با آن را بررسي نمود و گزارشات و آمارهايي را مبني بر وضعيت سايت به دست آورد.

آناليز بهينه سازي سايت چه اهميتي دارد؟

قطعاً تا کنون متوجه  اهميت آناليز و تجزيه و تحليل در کنار پروژه بهينه سازي سايت شده‌ايد! شما مي‌توانيد پس از انجام بررسي‌هاي لازم، به اطلاعات مفيدي اعم از: نحوه رفتار با بازديدکنندگان درون وب سايت ، شيوه ورود کاربران به وب سايت ، انتخاب موضوعات کاربرپسند ، جريان ترافيک بر روي وب سايت  ، کيفيت بک لينک‌ها و... دست يابيد . اين بررسي‌ها به ايجاد محتواي غني‌تر، محصولات متمايزتر و در نتيجه هدفمندتر شدن کسب و کارتان کمک به سزايي خواهد کرد . در پي اين آناليزها و تجزيه و تحليل‌ها، افزايش بازديد ، افزايش نرخ کليک‌ها ، بهبود روند شناخت مشتري و هدفمند شدن جست و جوي افراد حاصل مي‌شود.

تهيه ي گزارش مستند
با آناليز سايت رقبا به صورت مستند در قالب ارائه ي يک گزارش بررسي کنيد که:
کدام يک از کسب و کارها و کدام مجموعه از افراد به خدمات آن ها بيشتر نياز دارند و استقبال کرده اند.
يا با داشتن چه موارد مهمي در وب سايت بازديد کننده جذب کرده اند به عبارتي نکات مهم بازاريابي آنها چيست.
مراحلي که در طي جستجوي سايت هاي مختلف گذرانده ايد را بيان کنيدبا اين کار ممکن است راه هاي خلاقانه تر جهت جذب بازديد کننده به ذهنتان برسد.
مي توانيد در هر سايت به ديدگاه ها و نظر خواهي هاي موجود در آن توجه کرده و در صورت وجود نکات انتقادي به رفع آن نکات در وب سايت خود بپردازيد
در واقع در قسمت توصيه ها آن را ثبت کنيد.
ساختار و محتواي وب سايت هاي برتر در زمينه ي مورد نظرتان را تحليل کنيد.
 مسائلي مانند: نوع دسترسي به اطلاعات شرکت، اطلاعات تماس و ساعت هاي کاري و ايميل ها را شرح دهيد.

ابزارهاي آناليز وب سايت

يک ابزار معمولي آناليز وب سايت صدها معيار را ارائه ميدهد که تمامي آنها جالب توجه هستند ولي تنها تعداد معدودي از آنها براي اندازه گيري عملکرد يک وب سايت سودمند خواهد بود. بايد بر روي مواردي تمرکز کنيد که براي اندازه گيري عملکرد وب سايت مفيد است و از طريق تعريف اهداف قابل اندازه گيري و واقع گرايانه براي سايت خود، کارتان را شروع کنيد. براي شناسايي کاربران لازم است که با استفاده از ابزارهاي آناليز وب سايت در مورد بازديدها گزارشات منظم انجام داد. تکنيک هاي متفاوتي براي شناسايي کاربران وجود دارد، از جمله: آدرس هاي IP، شناسه کاربري، کوکي ها و کاربران تاييدشده. امروزه رايج ترين روش شناسايي کاربر از طريق کوکي ها است که بسته هاي کوچک از اطلاعاتي هستند که سرور به مرورگر شما مي فرستد. مرورگر شما اين اطلاعات را در يك فايل متني ذخيره مي كند. هدف اصلي كوكي ها شناسايي كاربران است تا تنظيماتي را كه كاربر بنا بر سليقه خود دفعة قبل روي يك وب سايت انجام داده اكنون هم بتواند صفحه را با همان تنظيمات دفعه قبل برايش باز كند.
 

ابزار جت سئو

جت سئو ابزاری مفید برای بدست آوردن رتبه سایت در گوگل، برطرف کردن مشکلات سئو، تحقیق کلمات کلیدی و نظارت دقیق بر وضعیت سایت است که به وبمسترها کمک می‌کند تا رتبه گوگل خود را بهبود بخشند. جت سئو یک ابزار جامع ایرانی است که با توجه به نیازهای مدیران سایت‌های ایرانی، تحلیل و طراحی شده است. این ابزار با استفاده از تکنولوژی‌های نوین و دنبال کردن الگوریتم‌های گوگل، می‌تواند بسیاری از مشکلات یک سایت را به شما نشان دهد که از دید متخصصین سئو و وبمستران پنهان مانده است.

نظارت دقیق بر روی تغییرات صفحات سایت شما، ارائه گزارش‌های تصویری، تحلیل و آنالیز کلمات کلیدی، بررسی لینک‌های داخلی و خارجی، گراف لینک، ارائه گزارش روزانه رتبه کلمات کلیدی در گوگل، گزارش کنونیکال، گزارش همنوع خواری، عنوان صفحات و متا توضیحات و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود رتبه صفحات سایت در گوگل، برخی از امکاناتی هستند که جت سئو به عنوان اولین و تنها ابزار جامع سئو ایرانی، برای بررسی سئو سایت در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.


ابزار screamingfrog


اين ابزار، يک ابزار عالي براي آناليز وب سايت مي‌باشد. براي استفاده از آن بايد نرم افزار آن را روي کامپيوتر خود نصب کنيد.اين نرم افزار کل اطلاعات موجود در سايت شما را بررسي مي‌کند و تمامي صفحات و لينک هاي سايت شما را باز مي کند.

 


وب سايت MajesticSEO



زماني که بخواهيد تعداد بک لينک هاي موجود به سايت خودتان را اندازه گيري کنيد، مي‌توانيد از اين سايت استفاده کنيد. اين سايت علاوه بر تعداد بک لينک ها، کيفيت لينک هايي که سايت هاي ديگر به سايت شما داده اند را نيز ارزيابي مي‌کند.
 


تاثير تحقيق کلمات کليدي در آناليز سايت
 


مهم ترين بخش در آناليز سايت، تحقيق کلمات کليدي است. ابزارهاي تحقيق کلمات کليدي به ما کمک مي کنند تا کليدواژه هايي را شناسايي کنيم که به طور مستمر توسط کاربران در حال جستجو هستند. شايد بپرسيد که تحقيق کلمات کليدي چه فايده اي دارند؟ کليت تحقيق کلمات کليدي اين است که به ما کمک مي کند تا متوجه شويم، آيا خدمات يا محصولاتي که قرار است ارائه دهيم مخاطبان خاص خودش را دارد يا نه؟ اگر مخاطبان قابل توجهي دارد ارزش  دارد که براي جذب مخاطب زمان و هزينه صرف کنيم؟
همچنين زماني که مي خواهيد متوجه شويد رقبا در کلمات هدف شما چه جايگاهي دارند، از تحقيق کلمات کليدي کمک مي گيريد، با استفاده از ابزارهاي آناليز سايت براحتي مي توانيد در هر کلمه کليدي بررسي کنيد چه سايت هايي در نتايج ابتدايي گوگل قرار دارند و محتواهاي آنها را مورد بررسي قرار دهيد.
 


آناليز لاگ‌فايل
 


وب‌سرورها هميشه همه عمليات‌شان را در يک لاگ‌فايل ثبت مي‌کنند. به زودي مشخص شد که اين لاگ‌فايل‌ها که قابل خوانده‌شدن به‌وسيله يک برنامه هستند، مي‌توانند داده‌‌هايي درباره محبوبيت يک وب‌سايت فراهم کنند. به اين ترتيب نرم‌افزار‌هاي آناليز لاگ‌فايل ظهور کردند.
"صفحه ديده‌شده" به معناي تقاضاي يک وب ‌سرور براي يک صفحه، در مقابل يک گرافيک، است، اما "بازديدکننده صفحه" به معناي يک رشته از تقاضاها از يک مرجع با هويت منحصربه‌فرد است که پس از مدت معيني از عدم فعاليت، معمولا 30 دقيقه، منقضي شده است. "صفحات ديده‌شده" و "بازديدکنندگان صفحه" هنوز معيارهاي اندازه‌گيري هستند که به طور رايج به نمايش درمي‌آيند، اما اکنون آنهارا هم ابزارهايي غيردقيق محسوب مي‌کنند.

خوشبختانه ابزارهاي رايگاني چون گوگل آناليتيکس و سرچ کنسول اين امکان را به ما ميدهند ، تا با تجزيه و تحليل وبسايتمان ، راه هاي موفقيت در کسب و کارمان را بهتر بشناسيم و همچنين ميزان موفقيت خود را اندازه گيري کنيم.