معني UI با UX در طراحي وب سايت چيست | آموزش اصول UI و UX

براي طراحي وب سايت از اصطلاحات خاصي استفاده مي شود که گاهي براي افراد مبتدي و يا افراد غيرمتخصص ناآشنا هستند. از جمله اصطلاح طراحي UI و طراحي UX است که هر يک داراي معناي متفاوتي هستند. UX کوتاه شده عبارت User Experience design است و در مفهوم تجربه و احساس کاربران از رويت صفحات وب سايت استفاده مي شود. اصطلاح UI نيز مخفف عبارت User Interface design است و به معناي بخشي از طراحي سايت مي باشد که زمان رويت سايت توسط کاربر قابل مشاهده است.

User Experience - UX شامل رفتار، حالت و احساست کاربر در مورد استفاده از يک محصول و يا سيستم خاص گفته مي شود. تجربه کاربر شامل جنبه هاي عملي، تجربي، موثر ، معني دار و جنبه هاي با ارزش اثر متقابل انسان و کامپيوتر و محصول مي باشد، که شامل درک کاربر از جنبه هاي مختلف سيستم شامل کاربرد، سادگي در استفاده و بهره وري مي باشد. بر اساس تعريف ISO عنوان user experience شامل کليه عواطف، اعتقادات، مزيت ها، پاسخ هاي فيزيکي و رواني، رفتارها و اجراها قبل از زمان استفاده، در زمان استفاده و بعد از آن اطلاق مي گردد.

UX به اينترفيس بصري محصول شما محدود نيست. مفهومي است که ابعاد زيادي دارد و کل مسيري که يک فرد در آن گام بر‌ مي‌دارد را شامل مي‌شود، از جمله:

  • مسيري که آن‌ها در کشف محصول شرکت شما طي مي‌کنند
  • سلسله اعمالي که آن‌ها به منظور تعامل با اينترفيس محصول شما لحاظ مي‌کنند
  • انديشه‌ها و احساساتي که در آن‌ها به دنبال سعي در کامل کردن وظايف‌شان، شکل مي‌گيرد
  • احساس، تاثيري که در يک نماي کلي در آن‌ها به دنبال تعامل با محصول شما به وجود مي‌آيد

 


طراحي رابط کاربري (UI) چيست



اگر چه طراحي رابط کاربري مفهومي قديمي تر بوده و بيشتر از آن استفاده شده است، اما به علت برداشت هاي غلط بسيار، يافتن پاسخي براي سوال “طراحي رابط کاربري چيست؟” امري دشوار است. در حالي که تجربه کاربر، مجموعه اي از وظايف متمرکز بر بهينه سازي محصول براي استفاده همراه با لذت کاربر و افزايش کارايي است، طراحي رابط کاربري مکمل آن است و شکل و ظاهر، حس و جذابيت محصول را در بر مي گيرد. همانند طراحي تجربه کاربري، طراحي رابط کاربري نيز نقشي چند وجهي و چالش برانگيز است. طراح رابط کاربري مسئول تبديل محتوا،طرح و ظاهر يک محصول به تجربه اي جذاب براي کاربر است. بر خلاف رابط کاربري (UI)، تجربه کاربري (UX) مفهومي کاملا ديجيتال است. نقش طراحي رابط کاربري براي هر رابط ديجيتال و کاربران آن در زمينه احساس ناشي از برند و اعتماد به برند نقشي بسيار مهم و ضروري مي باشد. گرچه ارتقا حس ناشي از برند و اعتماد به برند به طور خاص وظيفه ي طراح رابط کاربري نيست، اما طراحي رابط کاربري محصولات برند بر اين دو موضوع تاثيرگذار است.

در شرکت‌هاي کوچک و نوپا وظيفه‌ي طراح رابط کاربري را معمولا صاحب شرکت به عهده مي‌گيرد و درخواست‌هاي خود را به طراح سايت و ديگر اعضاي گروه مي‌دهد اما در شرکت‌هاي بزرگ و حرفه‌اي فردي براي طراحي و بررسي تجربه‌ي کاربري استخدام مي‌شود که تعامل بالايي با بخش طراحي دارد. البته در ايران معمولا وظايف طراح تجربه‌ي کاربري( UX کار) به شغل‌هاي ديگر مثل بخش بازاريابي يا مدير شرکت واگزار مي‌شود. به همين دليل در بيشتر شرکت‌هاي ايراني UI کار داريم ولي UX کار نداريم.

چرا اپل توانست در بازار شلوغ گوشي‌هاي موبايل جا باز کند!؟ چون طرح اولين آيفون شامل يک صفحه بزرگ بود و تنها با 1 دکمه! نه يک کيبورد 20 دکمه‌اي و شلوغ! چرا گوگل توانست در برابر ياهو موفق شود؟! چون به‌جاي پيشنهاد دادن 30 مؤلفه مختلف، به کاربران اجازه داد خودشان انتخاب کنند.


کاربر پسند بودن رابط کاربري به چه معناست



يک طراحي کاربر پسند (User Friendly) يعني تمام اجزا و المان‌هاي سايت يا برنامه به خوبي کار کرده، در جاي صحيح خود قرار داشته باشند و همچنين کاربر بتواند به راحتي با طرح ارتباط برقرار کرده و نياز او هنگام کار با سيستم فراهم شود. به عنوان مثال اگر بخواهيم يک سايت را باهم بررسي کنيم، مواردي مانند واکنش‌گرا (ريسپانسيو) بودن سايت، محتواي با کيفيت، طراحي زيبا و چشم‌نواز، سرعت بارگذاري بالا، سادگي و شلوغ نبودن طرح از جمله مواردي هستند که مي‌توانند از ويژگي‌هاي يک سايت کاربر پسند به شمار بيايند. علاوه‌بر آن پيروي از اصول روانشناسي در طراحي يک سايت نيز مي‌تواند به صورت مستقيم بر تجربه‌ي کاربري يک وبسايت تاثيرگذار باشد.


تفاوت بين UI و UX

UI و UX مخفف هايي هستند که معمولا توسط افراد مبتدي به صورت اشتباه مورد استفاده قرار مي گيرند. آنها کاملا معناهايي متفاوتي دارند که معمولا توسط افرادي که معناهاي آن را نمي دانند به جاي يکديگر استفاده مي شوند در صورتي که تقاوت اين دو بسيار واضح مي باشد.
UI مخفف User Interface مي باشد که در صنعت نرم افزار به هر چيزي که در صفحه نمايش داده مي شود گفته مي شود که شامل تصاوير، متن ها، دياگرام ها، ماژولها، جداول ، ويدئوها و همچنين رنگ ، ساير و مکان آن ها مي باشد.
UX مخفف User Experience مي باشد که بسيار وسيع تر از UI مي باشد و به تجربه و احساس کاربر زماني که از محصول شما استفاده مي نمايند گفته مي شود. به عنوان مثال زماني که شما از سايت دارکوب محصولي را سفارش مي دهيد و آن بسيار سريع تحويل شما مي گردد به اين معناست که UX خوبي وجود داشته است.
در حقيقت کل يک محصول UX مي باشد و و هر بخش از آن UI ناميده مي شود. UI در حقيقت سيستمي مي باشد که انسان از طريق آن با ماشين در ارتباط مي باشد و شامل کامپوننت هاي فيزيکي و نرم افزاري مي باشد.
يک طراح تجربه کاربري تقريبا با تمام تيم تعامل دارد و بايد به ابزارهاي تحقيق و آناليز مسلط باشد تا بتواند هدف از ايجاد محصول( سايت) را برآورده کند. اما در مقابل طراح رابط کاربري، وظيفه‌ي طراحي و پياده‌سازي رابط کاربري را با توجه به اهداف و نيازهايي که به او منتقل شده است دارد. همان‌طور که مي‌بينيم اين دو مفهوم با هم در ارتباط و تعامل هستند اما وظايف اين دو با هم تفاوت اساسي دارد. توجه به تجربه‌ي کاربري مي‌تواند طراحي سايت ما را بهبود دهد و درنهايت به موفقيت کسب و کار ما کمک کند.