اينفوگرافيک چيست | مراحل ساخت و کاربردهاي اينفوگرافيک در طراحي سايت

تاريخچه اينفوگرافيک

شايد بتوان اينفوگرافيک ها را قديمي‌ترين ابزار برقراري ارتباط بشر خواند.
نخستين اطلاع‌نگاشت در کتاب اطلس سياسي و تجاري ويليام سيلوستر مورد استفاده قرار گرفت. اين کتاب توسط هيستوگرام‌ها و نمودارهاي ميله‌اي، اقتصاد انگلستان سده 18 را توضيح داده بود. اگر بخواهيم به تاريخ واقعي اينفوگرافي اشاره کنيم بايد از انسان‌هاي اوليه ياد کنيم که براي رساندن منظور خود از اشکال و تصاوير استفاده کردند، تصاوير به جاي مانده در غارها با موضوعات شکار، جنگ و غيره نوعي اينفوگرافي است، همينطور استفاده از اشکال و علايم در زبان‌هاي اوليه نيز اينفوگرافي است. خط هيروگليف مصري از نمونه‌هاي خوب اينفوگرافيک هاي اوليه است که از نمادهاي گرافيکي و آيکون‌هاي براي بيان مقاصد گوناگون پديد آمد.

تعریف اينفوگرافيک

احتمالاً اين جمله را بارها شنيده‌ايد که «ارزش يک تصوير بيش از هزار کلمه است». اساساً اين جمله بيانگر ارزش و کارايي ارتباط تصويري (visual communication) است. حقيقت آن است که بيشترين دريافت ما از محيط پيرامونمان به‎وسيله قوه بينايي صورت مي‌گيرد و مغز ما علاقه زيادي به تجزيه‌وتحليل اطلاعات به‌صورت تصويري دارد؛ بر همين اساس اگر اطلاع‌رساني و انتقال پيام به کمک تصوير صورت پذيرد، اثرگذاري و مدت ماندگاري آن در ذهن مخاطب بيشتر خواهد بود. اينجاست که اينفوگرافيک‌ها به کمک ما مي‌آيند.
اينفوگرافيک‌ها نمايشگران تصويري اطلاعات و داده‌ها هستند که هدف آن‌ها ارائه سريع و ساده اطلاعات پيچيده است.

تقريباً همه ما نيازمند آن هستيم که موضوعي را براي جمعي در محيط کار، تحصيل، خانواده و ... توضيح دهيم؛ اما بيشتر مواقع براي ارائه ايده‌ها و تصاوير ذهني خود به مخاطب با مشکل مواجه مي‌شويم و ارائه توضيحات کلامي براي ايجاد تصور در ذهن مخاطب کاري بس دشوار است و باعث خستگي و دل‌زدگي مي‌شود. براي سهولت در ارتباط با مخاطب تکنيک جديدي به نام اينفوگرافيک (Infographic) ابداع‌شده است. اين کلمه مخفف دو کلمه اطلاعات (Information) و گرافيک (Graphic) است. اينفوگرافيک ها در اصل نمايش ديداري از داده‌ها (data)، اطلاعات (information) و يا دانش (knowledge) است. هدف اينفوگرافيک ها نمايش تصويري ساده، واضح و قابل‌هضم اطلاعاتي مي‌باشد که ممکن است غيرملموس و يا داراي حجم زيادي باشند. اينفوگراف ها مي‌توانند شامل شکل، نقشه، نمودار، جدول و متن باشند که در زمينه‌هاي مختلف ازجمله فرهنگ‌سازي، ترويج علوم، تبليغات، ارائه سمينار، روزنامه‌نگاري، گزارش‌نويسي فني يا سازماني، رزومه نويسي، آموزش و... قابل‌استفاده هستند.

پس از اين توضيحات اوليه لازم است بدانيم که براي توليد يک اينفوگرافيک جذاب در راستاي استراتژي هاي محتوا يا Content Strategy، و در نتيجه رشد کسب و کار و رونق و توسعه دادن به فعاليت هاي بازاريابي، چه اقداماتي بايد انجام داد. براي اين امر شما نياز به انجام چهار اقدام پايه اي داريد. البته هرکدام از اين بخش ها داراي جزئياتي هم هستند و مثلا تهيه گرافيک يک اينفوگرافيک که کار تخصصي يک گرافيست يا تصويرگر است، خود مراحل خاصي را مي طلبد، ولي چهار بخش اصلي براي استفاده موثر از اينفوگرافيک براي موفقيت در استراتژي بازاريابي محتوا اينها هستند:

  •  
  • انتخاب موضوع مناسب
  • تحقيق و جمع آوري اطلاعات
  • تهيه اينفوگرافيک( بصري سازي داده و اطلاعات)
  • توزيع آن در کانال هاي موثر

انواع اينفوگرافيک

اينفوگرافيک ها بر اساس شيوه پياده سازي به چهار دسته اصلي طبقه بندي مي‌شوند: ايستا، پويا (اينفوموشن)، تعاملي و فيزيکي (سه بعدي).

اينفوگرافيک ايستا:

کليه اطلاعات در يک نگاه به صورت يک تصوير واحد نمايش داده مي شوند.

اينفوگرافيک پويا:

اطلاعات در توالي خطي به صورت متحرک و انيميشن ارائه مي شوند.

اينفوگرافيک تعاملي:

اطلاعات معمولا در وب و بنا بر انتخاب کاربر به نمايش در مي آيد.

اينفوگرافيک فيزيکي:

اطلاعات در قالب يک حجم يا ماکت سه بعدي نشان داده مي شوند.

چگونه يک اينفوگراف زيبا خلق کنيم و از آن استفاده کنيم

احتمالاً تا حالا اين جمله را بارها را شنيديد که «ارزش يک تصوير بيش از هزار کلمه است». اساساً اين جمله بيانگر ارزش و کارايي ارتباط تصويري است. در حقيقت ما بيشتر اطلاعات موردنظر خود را (حدود 75 درصد) از محيط پيرامونمان به صورت بصري/ديداري به دست مي آوريم. در واقع مغز ما دوست دارد تا اطلاعات را در قالب تصوير تجزيه و تحليل کند. بنابر اين هرچه بتوانيم اطلاعات را به صورت تصوير در بياوريم در بخاطر سپاري آن به مخاطبانمان کمک کرده ايم. اينجاست که اهميت اينفوگراف ها براي ما آشکار مي شود.
به چالش کشيدن وضعيت موجود

توليد محتوايي که وضع موجود را به چالش مي کشد نقش زيادي در بالابردن محبوبيت کسب و کار شما ايفا مي کند. با رعايت اين اصل در طراحي اينفوگرافيک، مخاطبان به ميزان تاثير گذاري و تخصص شما درکسب و کار پي مي برند. به عنوان مثال، طبق مطالعات کارشناسان، هشتگ هايي که شرايط فعلي کسب و کار را به چالش مي کشند، طرفدار بيشتري در شبکه هاي اجتماعي دارند. اين نوع از توليد محتوا باعث ايجاد بحث و گفتگو در بين مردم مي شود و نام برند شما را سر زبان ها مي اندازد. در طراحي اينفوگرافيک زير آمار فارغ التحصيلان مهندسي در چند کشور بررسي شده است. بر خلاف انتظارات عموم مردم کشوري پيشرفته مثل ژاپن فارغ التحصيل مهندسي کمتري نسبت به ايران دارد و اين چالشي در سيستم آموزشي کشور محسوب مي شود.

تنوع رنگي متناسب در اینفوگرافیک

بهترين طراحان اينفوگرافيک همواره با اين موضوع مواجه هستند که چگونه و با چه طرز فکري ، يک گرافيک اطلاع رسان طراحي کنند که همه جانبه و پوشش دهنده تمام اطلاعات باشد. طراحي اينفوگرافيک ها يک چالش بسيار بزرگ براي هر طراحي مي باشد ، چراکه بسياري از طراحان به جاي آنکه از تصاوير و نشانه هاي گرافيکي در توصيف موضوع بپردازند ، تمام کار خود را صرف نمايش متن مي کنند؛به همين خاطر آنها از تنوع رنگي زيادي براي تفکيک داده ها(متن هاي موجود در اينفوگرافيک) استفاده مي کنند. اينفوگرافيک هايي که تنوع رنگ بسيار بالا ، رنگ هاي نامناسب و بسيار تيره دارند ، هيچگاه مورد علاقه مخاطبان نخواهد بود و آن ها را در صفحات وب به اشتراک نخواهند گذاشت.