مزرعه لینک چیست؟

 مزرعه لینک را می‌توان به‌عنوان یکی از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO) برشمرد که در آن، گروهی از وب‌سایت‌ها به‌طور مشترک به یکدیگر لینک می‌دهند یا با پرداخت پول به یک وب‌سایت به‌طور مصنوعی و غیرطبیعی Inbound Link دریافت می‌کنند.

هدف از ایجاد چنین لینک‌هایی این است که با فریب دادن موتورهای جستجو، یک وب‌سایت در مدت زمان کوتاهی به عنوان یک سایت محبوب و با کیفیت شناخته شود و در نتیجه، در رتبه‌های بالای نتایج جستجو نمایش داده شود.
بیشتر مزرعه های لینک از طریق خدمات و برنامه‌هایی به صورت اتوماتیک ساخته می شوند که شامل صدها یا هزاران وب سایت غیر مرتبط است که با یکدیگر تبادل لینک دارند. مزرعه لینک سریعترین روش برای دریافت لینک بالا به صورت روزانه است اما امروزه به آن ها به عنوان یک روش اسپم نگاه می شود و گوگل سخت با آنها مقابله می کند و سایتهایی که از چنین روشی برای تبادل لینک استفاده می‌کنند مورد جریمه گوگل قرار می‌گیرند.
مالکان سایت هایی که اقدام به انجام مزرعه لینک می کنند، سعی می کنند تا با دستکاری نتایج گوگل و حقه های معروف سئو کلاه سیاه، بتوانند برای خود بک لینک قانونی ایجاد کنند. در واقع، مزرعه لینک بیشتر در مورد تعداد و کمیت لینک های ورودی صحبت می کند و در واقع می توان گفت که هیچ ارتباطی با کیفیت نوع لینک ها ندارد. ممکن است که بعضی از لینک های این تکنیک حتی خودشان نیز قبلا توسط گوگل مورد جریمه قرار گرفته باشند.
بعد از تغییر الگوریتم گوگل در چند سال گذشته، دیگر نمی توان با دریافت لینک از هر سایتی و دادن لینک به آن ها در واقع بتوان برای سایت خود بک لینک ایجاد کرد. گوگل خیلی سختگیرتر از گذشته است و سعی کرده است سایت هایی را بالا بیاورد که از نظر محتوا عالی هستند و به قوانین نیز احترام می گذارند.

چرا نباید از مزرعه لینک استفاده کرد؟

چند سال پیش اگر دارای یک سایت بودید، خیلی راحت و بدون نگرانی تاثیر منفی این مساله بر سئو سایت می توانستید لینک سایت خود را در این سایت ها ثبت نمایید. اما امروزه همه چیز متفاوت است. مزرعه لینک دیگر مانند گذشته نیست و در واقع استفاده از آن جریمه سنگینی را در پی خواهد داشت.
مزرعه لینک را به عنوان صفحات رایگان برای همه می شناسند که استفاده از آن ها امروزه باعث متوقف شدن آن ها در نمایش نتایج موتورهای جستجو می شود. در واقع، به کارگیری بیش از حد از این تکنیک نه تنها باعث جریمه سایت می شود بلکه وجهه آن را پیش کاربران نیز خراب می‌کند.
گوگل با کارهای رایگان و سریع که بخواهد باعث رشد سریع سایتی شود مخالف است و معتقد است که اگر وب سایتی بخواهد رشد کند، باید طبق قوانین درست پیش برود. در واقع با اینکار می خواهد جلوی پیشرفت سایت‌هایی را که قصد دارند با تقلب خود را در صفحه اول قرار دهند، بگیرد. این کار هم در واقع نمونه ای از همان روش های تقلب است که سعی می کنند با دریافت بک لینک های رایگان رتبه سایت خود را سریعا ارتقا دهند.
مساله دیگه که مزرعه لینک را به چالش می کشد، کیفیت آن ها است. اجازه بدهید که از دو دیدگاه این مساله را بررسی کنیم. اول از همه از نظر گوگل، بسیاری از لینک های به کار رفته در این تکنیک قبلا اسپم و جریمه شده اند و از این رو هرگونه تبادل لینک با این گونه لینک های اسپم به این معنا است که شما آن ها را تایید می کنید ولی ازآنجایی که آن ها جریمه شده اند، شما نیز مورد جریمه قرار می‌گیرید.
اما چگونه بفهمیم که این سایت در واقع یک مزرعه لینک است. کار فوق العاده ساده است، هرسایتی که دارای لینک های زیادی است و از شما توقع گذاشتن لینک سایتشان را دارند، مزرعه لینک می گویند. البته نباید این مساله را با فروم و شبکه های اجتماعی اشتباه گرفت. برای اینکه این دو ماهیتی کاملا متفاوت با یکدیگر دارند. در این گونه سایت ها شما هیچ گونه تبادلی انجام نمی‌دهید، بلکه فقط لینک سایت خود را براساس استراتژی خاصی قرار می دهید و دریافت هرگونه بک لینک از نظر گوگل فوق العاده ارزشمند است.